مشاوره و روانشناسی

مطب مشاوره و روانشناسی-نیاوران

مشاوره و روانشناسی

مطب مشاوره و روانشناسی-نیاوران

عزت نفس


عزت نفس یعنی نظر شخص درباره خود.


 این نظر از طریق ارزشیابی هر شخص از رفتارها ، ظاهر، هوش ، موفقیت اجتماعی خود و از طریق ارزشیابی دیگران از آنها رشد می یابد .بنابراین عقیده درباره خوبی یا بدی رفتارها، زشتی یا زیبایی قیافه ،کمی یا زیادی هوش ، موفقیت یا شکستها اجتماعی خود ،با عقیده ای که دیگران درباره رفتارها ، شکل ظاهر ،میزان هوش ،موقعیتها یا شکستهای ما دارند و آنها را منعکس می کنند، با یکدیگر کنش متقابل پیدا می کنند و عزت نفس ما را تشکیل می دهند.


به طور کلی ،کسانی که از عزت نفس ضعیفی بر خوردارند، به استعدادهای خود خیلی اطمینان ندارند و خیلی برای خود ارزش قائل نمی شوند.


عزت نفس بر نوع کاری که شخصی جستجو می کند اثر می گذارد .مثلا کسی که عزت نفس بالایی دارد، در کار زیاد خطر میکند ودر سلسله مراتب کارهای سطح بالا میرود یا کارهایی را جستجو می کند که به رقابت های زیادی نیاز دارند.


عزت نفس بالا این اثر را نیز دارد که شخص به انتقادهای دیگران زیاد حساسیت نشان  نمی دهد. برای خود هدفهای بالاتری در نظر می گیرد و برای رسیدن به آنها تلاش های طاقت فرسا انجام می دهد. از طرف دیگر،عزت نفس تحت تاثیر عوامل موقعیتی قرار می گیرد .کسی که به دفعات متعدد شکست می خورد،عزت نفس خود را در حال کاهش احساس می کند،اما شخصی که چند موفقیت پی درپی به دست می آورد،عزت نفس خود را در حال افزایش می بیند .


به علاوه عزت نفس ،همان طور که گفته شد تا اندازه ای به نظر دیگران وابسته است .بنابراین ،مدیر یک سازمان باید برای کارکنان یا کارگران خود رقابتهای به وجود آورد که آنها بتوانند موفقیتهایی به دست آورند و از این طریق عزت نفس خود را رشد دهند و احساس کنند که برای کارهای بالاتر شایستگی دارند.



مطب مشاوره و روانشناسی

تهران - نیاوران - چهارراه مژده - جنب بانک پارسیان - ط2 

021-22711440

021-22710521

درون گرایی و برون گرایی

وقتی یک شخص را با صفت (درون گرا یا برون گرا) توصیف می کنیم ،در واقع می خواهیم شیوه رفتار او در موقعیت اجتماعی را توضیح دهیم .برون گرایی با رفتارهای کلامی یا غیر کلامی رسا و گویا همراه است.در حالی که درون گرایی با رفتارهای نارسا و توام با خجالت همراه است.

انسان برون گرا ،برای همه درد دل می کند ،هر چه درددل دارد بیرون می ریزد ،خیلی زود روابط اجتماعی برقرار می کند ،شاد و خندان است و با همکاران خود خیلی راحت دوست می شود .در مقابل ،انسان درون گرا معمولا در خود فرو میرود ،اسرار خود را به آسانی فاش نمی سازد ، به راحتی روابط اجتماعی برقرار نمی کند و در محیط کار نیز دوستان زیادی به دست نمی آورد.

به این ترتیب ، می توان گفت که درون گرا کسی است که تمایل دارد با خود باشد و به نظر می رسد که درون گرا ،نسبت به افکار انتزاعی و نسبت به هیجانها ،خیلی حساسیت دارد.

برون گرا تمایل دارد به دیگران ، رویدادها و اشیا نزدیک شود. رغبتهای او معمولا در جهت روابط اجتماعی است .تنهایی برای او دشوار و خسته کننده است.

او دوست دارد مسائل مردم را حل کند و در عوض ،دیگران در مقابل او صف بکشند و احترام بگذارند.در دنیای کار ،معلوم شده است که مدیران معمولا اشخاص برون گرایند .برون گرایی آنها تا اندازه ای بر اثر نقشی که بر عهده دارند رشد می یابد، زیرا باید با مشورت و همکاری دیگران بتوانند مسائل سازمان را حل کنند.

برون گرایان ،در محیط های کاری زنده ، پر جمعیت و فعالیتهای مختلف بازده بهتری دارند، در حالی که درون گرایان در محیط های کاری آرام بهترین بازده را بدست می آورند.

بنابراین ،به نظر می رسد که برای ریاست کار خانه ماشین سازی ، مدیریت دانشگاه ، ریاست انجمن ، بهتر است از افراد برون گرا استفاده شود، اما برای کارهای تحقیقاتی ،کار در آزمایشگاها، کارهایی که پشتکار و تمرکز نیاز دارندو کارهای ظریف ،بهتر است از وجود افراد درون گرا کمک گرفته شود. درون گرایان، در فعالیت هایی که به حوصله زیاد ،دقت و تفکر نیاز است ، بهتر موفق می شود.


مطب مشاوره و روانشناسی

تهران - نیاوران - چهارراه مژده - جنب بانک پارسیان - ط2 

021-22711440

021-22710521

روان شناسی کودک


یکی از مهمترین مقوله های مهم و اساسی در روان شناسی کودکان ، تغییر رفتار و رفتار درمانی است.

همانطوری که می دانیم در برنامه تغییر رفتار ،"هدف" مهمترین عامل است.

پس از آنکه هدف برنامه تغییر رفتار مشخص شد، یعنی معلوم گشت که تغییر دهنده رفتار ، دانشجو یا مددجو را به کجا می خواهد هدایت کند و پس از آنکه از راه نوشتن هدف رفتاری ، شرایط دقیق انجام رفتار مورد نظر و ملاک سنجش آن نیز معلوم گردید ، گام بعدی انتخاب روش مناسب برای رسیدن به هدف است.

ایجاد تغییر رفتار در هر یک از جهت های زیر امکان پذیر است.


الف : افزایش دادن یا نیرومند کردن رفتارهای ضعیف.

بعضی وقتها فردی انجام رفتاری را می داند ، اما در انجام آن کوتاهی میکند.مثلا دانش آموزی می تواند تکالیف درسی اش را انجام دهد اما تنبلی میکند.


ب: گسترش یا تعمیم دادن یک رفتار به موقعیت های تازه.

شخص رفتار مطلوبی را انجام می دهد ، اما در شرایط دیگر از انجام آن سر باز می زند.مثلا وقتی یک کودک به تماشای برنامه دلخواهش در تلوزیون یا بازی مورد علاقه اش با دوستان مشغول است آرام سرجای خود می نشیند، اما در سایر اوقات مثل کلاس درس دائما از سر جایش بلند می شود و از این سو به آن سو می رود.


پ : محدود کردن یک رفتار به موقعیت های معین.

گاه فرد رفتاری را که در یک موقعیت مناسب است در موقعیتس دیگر که مناسب نیست به کار میبرد.مثلا کودک رفتار شوخی و سر به سر گذاشتن را که با بچه های هم سن و سال خودش انجام می دهد و هیچ اشکالی ندارد ممکن است با افراد بزرگسال هم بکار ببرد.


ت : ایجاد کردن یا شکل دادن رفتارهای تازه.

زمانی پیش می آید که یک فرد از انجام رفتاری مطلوب در یک موقعیت خاص ناتوان است.مثلا کودک نمی تواند بند کفشهاییش را ببندد.یا اینکه یاد نگرفته است مقررات مدرسه را رعایت کند.


ث : نگهداری و ادامه رفتارهایی که در طول زمان ممکن است به ضعف گرایند.

رفتار تازه آموخته شده باید حفظ شود، یعنی کافی نیست یکبار مقررات آموزشگاه را به کودک یاد دهیم و بعد او را به حال خود رها کنیم، بلکه باید این رفتار تازه آموخته او را حفظ کنیم.


ج : کاهش دادن یا حذف کردن رفتارهای نامطلوب.

پاره ای از رفتارهای کودک یا بزرگسال ممکن است نامطلوب باشند ، یعنی برای خود او و یا دیگران مشکل آفرین باشند.مثلا شخض ممکن است نسبت به اطرافیان خود رفتار پرخاشگرانه داشته باشد.



مطب مشاوره و روانشناسی

تهران - نیاوران - چهارراه مژده - جنب بانک پارسیان - ط2 

021-22711440

021-22710521 


 

خانواده به عنوان یک سیستم

خانواده را به عنوان یک سیستم اینطور تعریف میکنیم :موجودی که اجزا آن با هم تغییر میکنند و با انحراف برای حفظ تعادل خود فعال می شود .

همانطور که این تعریف نشان می دهد اولا رفتار اعضای یک خانواده تابعی است از رفتار سایر اعضای خانواده و در ثانی خانواده هم همانند هر سیستمی متمایل به تعادل است .لذا رفتار اعضای آن در مجموع به گونه ای است که تعادل سیستم حفظ می شود .یعنی رفتار هر فرد در داخل سیستم نقش کار ساز دارد و لازمه تعادل سیستم است .حتی اگر این رفتار رفتار نابهنجاری باشد .لذا اگر رفتار فرد مغایر چیزی باشد که سیستم را در حالت تعادل نگه داشته سیستم برای مقابله با این انحراف و حفظ تعادل خود فعال می شود .این بدان معناست که اگر رفتار عضوِی از خانواده غیر عادی است همین رفتار غیر عادی جزه لازم تعادل خانواده است و اگر درمان یا هر عامل دیگری این رفتار را تغییر دهد خانواده با آن مقابله می کند تا مجددا تعادل اولیه بر قرار شود . به همین خاطره است که وقتی کودک بزهکار بعد از درمان به خانواده بر می گردد دوباره به بزهکاری روی می آورد و یا زمانی که عضو بیمار خانواده درمان می شود عضو دیگری دچار همان عارضه یا یک عارضه جانشین می گردد .

چرا؟

چون سیستم خانواده به این نشانه مرضی احتیاج دارد .

برای مثال اگر زن و شوهری اختلافات خود را به فرزندان بکشانند وبه اصطلاح با به بیراهه کشاندن مسائل خود و مثلث سازی یکی از بچه ها را داخل تعارضات خود بکنند ممکن است این کودک از خود نشانه مرضی بروز دهد حال اگر این کودک درمان شود کودک دیگری دچار نشانه مرضی خواهد شد .زیرا اگر والدین نتوانند با کودک اول مثلث سازی کنند با کودک دوم مثلث سازی خواهند کرد و اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد سیستم خانواده تعادل خود را از دست خواهد داد مثلا اختلاف زن و شوهر بالا می گیرد و احتمالا خانواده متلاشی خواهد شد بچه ها برای متلاشی نشدن خانواده و حفظ آن به هر نقشی که به آنها محول شود گردن می گذارند بنابراین درمانگری هم که وارد سیستم خانواده می شود خود جزیی از سیستم می شود که می خواهدآن را تغییر دهد گاه درمانگر جای کودک یا یکی از اعضای خانواده را می گیرد در نتیجه مفروضات سنتی درمان که درمانگر را مستقل از خانواده و موثر بر آن و متقابلا تحت تاثیر آن تلقی می کند در دید سیستم جایی ندارد .

 درمانگر خود را جزء حیطه ی بزرگتری که مترصد تغییر آن است به حساب می آورد و بیمار هم جدای از موسسه یا سیستم درمانی نمی باشد .



مطب مشاوره و روانشناسی

تهران - نیاوران - چهارراه مژده - جنب بانک پارسیان - ط2 

021-22711440

021-22710521

نشان دادن خشم به شیوه مناسب (قسمت دوم)

خشم سرکوب شده یا دیگر هیجان های بیان نشده می تواند بسیار استرس زا باشند ولی می توان با بهره گیری از فنون آرامش بخش مثل ماساژ مدیتیشن و یا انجام دادن فعالیت های سرگرم کننده در خارج از خانه از شدت آنها کاست .

درد دل کردن با اطرافیان مطمئن روش دیگری برای سازش است . اگر همه این روشها را امتحان کرده اید ولی هنوز نمی توانید هیجان های خود را به شیوه مناسب ابراز کنید می توانید از روشهای دیگری کمک بگیرید مثل کلاس  کنترل خشم کلاسهای خود اثباتی یا کمک خواستن از یک متخصص با کفایت .اگر هیجان ها و روش برخورد باآانها برای روابط شخصی و حرفه ای شما مضر هستند به سلامت و بهداشت روانی و فیزیکی شماآاسیب می رسانند یا مانع تبدیل شدن به انسان مورد دلخواه می شوند حتما کارهای بالا را انجام دهید.


مطب مشاوره و روانشناسی

تهران - نیاوران - چهارراه مژده - جنب بانک پارسیان - ط2 

021-22711440

021-2271052